loading...
دندانپزشکی نوین - بهترین کلینیک دندانپزشکی
دکتر افشین میرزایی بازدید : 71 شنبه 29 خرداد 1395 نظرات (0)

هنگام یادگیری نحوه مسواک زدن موثر یا یاد دادن آن به کودکان، مهم ترین چیز این است که در آغاز مسواک زدن را بدون هیچ خمیر دندانی و فقط با استفاده از یک مسواک مرطوب تمرین کنید تا کار دستتان بیاید.
بازخوردی که اطراف دندان ها و امتداد لثه ها به تماس مسواک نشان می دهند بسیار ضروری است تا اطمینان حاصل کنیم که نواحی درستی تمیز شده اند و به خوبی هم تمیز شده اند. تمرین بدون هر گونه خمیر دندان کف داری، به شما یا کودکتان اجازه می دهد تا تمرکز کرده احساس کنید موهای مسواک همان جایی می روند که قرار است بروند، به طوری که با کنار هم قرار دادن همه مراحل مسواک زدن شیوه مسواک زدنتان یک شیوه صحیح و بی عیب و نقص می شود. بیشتر راهنماه هایی آن لاین دستورالعمل هایی را برای مسواک زدن ارائه می دهند که گویی دندان های تمام افراد کاملا صاف هستند ولی اینگونه نیست (هر چند باید باشد). اگر به خودتان یاد بدهید که موهای مسواک را حس کنید می توانید به شیوه مسواک زدن خود جنبه شخصی بدهید؛ بدین ترتیب هیچ گوشه ای را جا نمی اندازید و مسواک زدن صحیح را تجربه می کنید.
در واقع رسیدن به مرحله مسواک زدن درست با سرعت قابل قبول باید حداکثر فقط چند روز طول بکشد، بنابراین تا زمانی که برای مسواک زدن احساس راحتی کنید نگران ادامه کار بدون خمیر دندان نباشید. در واقع و به هر حال شما تنها برای فلوراید است که به خمیردندان نیاز دارید نه برای مواد ساینده آن. می توان همان اندازه جرم (پلاک) که با استفاده از خمیر دندان زدوده می شود را فقط با یک مسواک مرطوب زدود. برای اطمینان از اینکه استحکام دندان ها را با استفاده از فلوراید حفظ می کنید، می توانید بعد از هر بار مسواک زدن و تا زمانی که استفاده از خمیر دندان را مجددا شروع کنید دهانتان را با فلوراید ACT شستشو دهید. (اگر هر گونه محلول شستشویی را برای استفاده به کودک می دهید، اطمینان حاصل کنید که کودک قادر به قرقره کردن و به بیرون تف کردن درست محلول هست و آن را قورت نمی دهد؛ همین موضوع درمورد زمانی که او به تنهایی شروع به مسواک زدن می کند هم صدق می کند.)
خیلی سخت بود که بتوان در تصاویر ویدئویی زنده مسواک را به خوبی دید، به همین دلیل امروز تصمیم گرفتیم یک متن الکترونیکی بنویسیم که به جای تصاویر ویدئویی دارای عکس باشد. شیوه صحیح و کامل مسواک زدن در ذیل آورده شده است.

شیوه صحیح مسواک زدن (درست مسواک زدن)

پلاک های دندانی ابتدا در لابلای دندان ها و در امتداد لثه ها شروع به شکل گیری می کنند؛ به همین دلیل حائز اهمیت است که در طول مسواک زدن آن قسمتها را جا نیاندازیم. از قضا این نقاط نواحی ایی هستند که اغلب از آن ها غفلت می شود. من دوست دارم که روال عادی مسواک زدنم را با دندان های عقبی فک پایین شروع کنم بنابراین مسواک زدن را از اینجا شروع می کنیم ولی شما می توانید این مراحل را به هر نحوی که دوست دارید ترکیب و هماهنگ کنید.

مرحله 1

همانگونه که قبلا ذکر کردیم بسیار ضروری است که موهای مسواک امتداد خط لثه و همینطور اندکی لابلای دندان ها را تمیز کنند. برای هدایت موهای مسواک به این نواحی، مسواک را به سطحی از دو سه دندان عقبی که رو به گونه است نزدیک کنید و موهای مسواک را در زاویه حدود 45 درجه نسبت به لثه قرار دهید.

موهای مسواک را به آرامی روی آن دندانها به بالا حرکت دهید به طوری که همانگونه که می توانید در تصاویر زیر ببینید موهای مسواک را در لابلای دندان ها و در امتداد خط لثه حس کنید.

mesvak 1

Untitled

مرحله 2

شروع به انجام 10 تا 20 مرتبه مسواک زدن به صورت حرکت های دورانی کوچک کنید، تا آن دو سه دندانی که مسواک روی آن ها قرار دارد کاملا تمیز شوند. هنگامی که این حرکت های دورانی کوچک را انجام می دهید، موهای مسواک باید خودشان به گوشه و کناره های آن دندان ها بروند. باید حس کنید که موهای مسواک لابلای دندان ها و امتداد ناحیه ای که دندان ها با لثه ها تلاقی پیدا می کنند را به آرامی ماساژ می دهند. به یاد داشته باشید که مسواک را خیلی سفت روی دندان ها فشار ندهید.

mesvak

مرحله 3

هنگامی که آن 10الی20 مرتبه حرکت های دورانی کوچک را تمام کردید، سر مسواک را به سمت دو سه دندان عقبی حرکت دهید و این فرایند را دوباره تکرار کنید و در عین حال با دقت به جایی توجه کنید که حس می کنید موهای مسواک به آنجا می روند.

مرحله 4

هنگامی که تمیز کردن ابتدا تا انتهای قسمت بیرونی همه دندان های فک پایین را تمام کردید، نوبت به تمیز کردن قسمت درونی آن ها یعنی سطح داخلی دندان های فک پایین می رسد. فرایند تمیز کردن قسمت درونی هم دقیقا مانند قسمت بیرونی و همراه با حرکات دورانی است، با این وجود هنگامی که به سطح زبانی دندان های جلو می رسید، ممکن است نیاز باشد مسواک را کمی کج کنید تا به اندازه جایی که باید قرار بگیرد شود.

mesvak 4

مرحله 5

در نهایت، سطح جونده همه دندان های فک پایین را با استفاده از مسواک زدن با همان حرکت های دورانی مختصر تمیز کنید و هر بار روی یک نقطه تمرکز کنید.

مرحله 6

بعد از اینکه مسواک زدن دندان های فک پایین تمام شد، مراحل قبلی را برای دندان های فک بالا تکرار کنید. اگردر هنگام تمیز کردن سطح گونه ای دندان های فک بالا در رساندن کامل مسواک به دندان های عقبی مشکل دارید، سعی کنید فک پایین خود را به طرفی که سعی دارید مسواک بزنید حرکت دهید تا فضای بیشتری داشته باشید.

نکاتی برای بهبود مسواک زدن

اگر نواحی ایی در دهانتان وجود دارند که در آنجا دندان ها کمی روی هم قرار گرفته یا به دلیل فاصله بین دندان ها، جایی که نیاز است موهای مسواک برای تمیز کردن مختصر مابین دندان ها و امتداد خط لثه آنجا باشند را در ذهن خود مجسم کرده و حرکت موهای مسواک را به جایی که می خواهید را احساس کنید. ممکن است نیاز باشد مسواک خود را به گونه ای کمی متفاوت کج کنید ولی تنها از 10-20 حرکت دورانی کوچک در آن ناحیه استفاده کنید تا آن قسمت را پیش از رفتن به ناحیه دیگر کاملا تمیز کنید.
تمرکز کردن و احساس اینکه موهای مسواک در حال تمیز کردن جایی مثل فاصله دندان ها هستند که لازم است تمیز کنند تنها طریقه موثر مسواک زدن است. کل فرایند تمیز کردن کلیه دندان های فک بالا و پایین باید فقط 2 دقیقه طول بکشد؛ ولی کیفیت مهم تر از کمیت است.
هنگامی که به مرحله ای رسیدید که برای استفاده از خمیردندان به اندازه کافی احساس راحتی کردید باز هم اطمینان حاصل کنید که یک خمیر دندان با مواد ساینده کم و حاوی فلوراید را انتخاب کنید.

انواع مسواک

بیشتر متخصصان دندانپزشکی اتفاق نظر دارند که یک مسواک با موهای نرم برای زدودن پلاک و باقی مانده مواد از روی دندان ها بهتر است. مسواک هایی که سر کوچکی دارند بر مسواک های دیگر برتری دارند زیرا این مسواک ها می توانند بهتر به همه نواحی دهان از جمله دندان های عقبی که دسترسی به آن ها دشوار است برسند. برای بسیاری افراد مسواک برقی راهکار خوبی است. مسواک برقی می تواند کار تمیز کردن دندان ها را بخصوص برای افرادی که در مسواک زدن مشکل دارند یا کند دست هستند بهتر انجام دهد.

خمیر دندان

استفاده از خمیردندانی که برای شما مناسب باشد حائز اهمیت است. امروزه انواع مختلفی از خمیردندان ها وجود دارند که برای بسیاری از بیماری ها از جمله کرم خوردگی، ورم لثه، تشکیل جرم، لک و حساسیت دندان طراحی شده اند. از دندانپزشک یا متخصص بهداشت دهان و دندان بپرسید که چه خمیردندانی برای شما مناسب است.

عوض کردن مسواک (زمان تعویض مسواک)

باید مسواک خود را زمانی که دیگر فرسوده به نظر می رسد یا هر سه ماه یکبارعوض کنید که البته فرق چندانی هم نمی کند چون معمولا بعد از سه ماه مسواک فرسوده می شود. همچنین خیلی مهم است که بعد از سرماخوردگی مسواک خود را عوض کنید زیرا موهای مسواک می توانند میکروب ها را در خود جمع کنند که این می تواند منجر به عفونت شود.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 12
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 21
  • آی پی دیروز : 5
  • بازدید امروز : 20
  • باردید دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 21
  • بازدید ماه : 21
  • بازدید سال : 48
  • بازدید کلی : 5,823